Sunday, December 21, 2014

Interbiu PTD

My first PTD interview was on January 2013. Panel waktu tu adalah orang nombor 2 kat SPA. Though I passed the exams and PAC semua pada percubaan pertama, I failed the interview round. Pendek cerita, aku tak mohon pun lagi PTD lepas tu (sbb kecewa =P). So, kawan2 lain yg pernah fail before ni repeat exam semua, aku mendiamkan diri. Tiba2 pada October 2014 yg lalu dapat SMS suruh dtg interview pada December 2014. Terkejut gak time tu...taktau plak diorang still simpan. 

Anyway, panel yg aku dapat nama dia Y.Bhg. Datin Norasmah bt Samsudin. She was a really nice lady. She has been in this field of interviewing for a looong time. She knows all your cliche answers so try to make your answers a wee bit unique/interesting. Panel kedua Pn.Salmah. Also a nice lady. Berikut adalah tips yg ingin dikongsi:

1. Jika anda wanita dan berbaju kurung pada hari tersebut, JANGAN pakai blazer di luar. Just..jangan. Ok? Sebab tak sesuai. Salah. Sebab baju kurung itu sendiri sudah formal. Baju kurung itu baju kebangsaan. Samalah jika kita pakai cheongsam ke..sari ke..dress ke..jangan pakai blazer di luar no matter how smart you think it is. Worst case scenario? You could be asked to remove your blazer right in that instance by her. 

2. Soalan-soalan yang aku dapat, kebanyakannya sudah dijangka. Contohnya, aku dah kerja time tu. So datin tanya kenapa awak nak tukar kerja jadi PTD pula? Aku pun kata, ni mmg cita-cita saya. Dengan pengalaman dari pekerjaan yang saya buat sekarang membantu saya dalam menaikkan martabat sekian sekian....pepandailah korang jawab.

3. Interviu kali ni aku rasa lebih rileks berbanding yg 1st time dulu. Takdelah cuak sangat. Cool je time tu. Alhamdulillah... So if you feel that you have prepared and done your homework, don't panic. Just answer and elaboratelah sket jawapan. Sometimes soalan mudah je. Macam aku dia tanya, siapa nama penuh bos awak? Kalau dalam keadaan gelabah, mungkin den x dapat nak jawab nama penuh plus title boss den. =)

4. Normally, datin akan tanya soalan based on your resume. Contohnya dalam resume aku ada tulis aku penah tolong tagging time event2 yg dibuat di tempat kerja sekarang. Dia pun tanya soalan pasal position kalau KSU federal datang event kat state siape patut diutamakan? Federal or state? Aku jawab salah. Sekian.

5. Lagi satu soalan common, awak nak ditempatkan kat mana? Kenapa? Hampir semua orang akan dapat soalan ini. Jawapan perlu relevant dengan resume atau jawatan yang korang tengah sandang. Dan jika korang sebut Kementerian sekian...sekian, mungkin Datin akan tanya pula, siapa timbalan menteri atau ksu kat kementerian tu?

6. Dia banyak tanya soalan opinion and analisis based on what you are doing now. Misalnya if right now you are involved with something relating to finance, then you would be asked your opinion relating on that area (maybe a current issue). Soalan ni nak tengok tahap kebolehan analisis korang kat sesuatu isu.

7. Dah nak habis tu mungkin dia akan tanya soalan pasal pekerjaan ibu-bapa, adik beradik berapa..takde pulak tanya "do you have any questions?".. sebab interview 1st dulu ada tanya soalan tu. Aku pun kata takde apa2 soalan. Padahal adalah lebih elok jika kita tanya at least one question. Contohnya "is there anything you think I need to improve on?"..

Good Luck.


No comments:

Post a Comment

Note: Only a member of this blog may post a comment.